Cikkek : AUTÓ-MOTOR XXVIII évf. 3 1975 február 6 |
AUTÓ-MOTOR XXVIII évf. 3 1975 február 6
Liener György AUTO-MOTOR 2006.02.11. 14:22
Egy cikk az akkor számból
Az 5-ös RENAULT, mint alaptípus ma már nem újdonság. Annyira nem, hogy 1972-ben ez a kocsi nyerte el majdnem "Az év autója" címet. A majdnem mindössze 5, azaz öt pont különbséget jelentett akkor. Előtte ugyanis az Audi-80 futott be 114 ponttal, míg a kis Renault 109-et kapott a nemzetközi zsűritől. Igaz, ebbe az eredménybe sokan nem nyugodtak bele. De nem a franciák, hanem az angolok kezdeményeztek külön szavazást. Egy 14 tagú tekintélyes bizottságot felkértek a választásra. Döntésük nyomán "Európa legjobb autója" jelzővel illették a francia minit, amelyet azóta éppen a nyugatnémet Mot Auto Journal pedig "a jövő kategóriája" elismeréssel tüntetett ki.
Ez a jövő pedig éppen a mostani korszak, amikor Európában valóban nagy értéke lett az ilyen kisfogyasztású, biztonságot nyújtó, kényelmes kiskocsiknak. A "minirakéta" viszont már egy harmadik fokozata az R-5 alaptípusának. Olyan változata, amely 19974-ben mutatta meg, hogy mit is tud. Így azután ma már a Renault 5-ös három változata szerepel a skálán. Az újszülött LS variációval e sorok írója nemrég tehetett néhány próbakört a Monthléry pályán. Felidézzük tehát ennek a családnak mindhárom tagját, emlékeztetve arra is, hogy a csinos kis 5-ös tipusok mindegyike a szépnek nem, de jónak annál inkább nevezhető R-4 modellt tekinti szerkezeti elődjének.
- Az R-5 tervezői megtartották mindazt, ami sikert hozott az 1961 őszén bemutatott R-4 típusnak, de a szögletes dobozból egy nem kevésbé praktikus, megnyerő külsejű kocsikat formáztak.
- 5L jelzéssel kerültek ki az első kétajtós Renault kiskocsik 845 ccm-es, 36 lóerős, 5500 fordulatú, 8:1 sűrítésű, Solex porlasztós motorral.Ezek a modellek 120 km/h végsebességet értek el és 29,6 másodperc alatt gyorsultak 0-ról 100 km/h-ra.
- 5TL típusnak nevezték el a 956 ccm-es,-változatlanul 5500 fordulatszámú-44 lóerős motorral épített variációt, amelyet ugyancsak Solex porlasztóval szereltek fel, de a sűrítési arányt 9,25:1-re növelték. Ezekkel a módosításokkal 137 km/h lett a kocsi végsebessége, és ahhoz hogy álló helyzetből 10-ra gyorsuljon, már csak 21,9 másodpercre volt szükség.
- 5LS néven ismerhettük meg a "minirakétát", a legújabb 5-ös kis Renault kocsit. Ezt már 1289 ccm-es, 6000 fordulatnál 64 lóerőt tejlesítő, 9,5:1 sűrítésű, Weber ikerporlasztóval szerelt motor hajtja. Ezt a változatot azok számára készítik, akik szeretnek a kiskocsival is gyorsan menni. Nemcsak a gyári leírás szerint, hanem a mi próbánkkal is igazolható a 155 km/h-s csúcs, no meg az, hogy 14,8 mp alatt érhető el vele a 100-as sebesség. És amit igazán becsültünk: gyors tempóval is kitűnő a stabilitása, biztonságos minden kanyar, és megnyugtatóan rövidek a fékutak. Ugyancsak dicsérhető, hogy két utassal, és egy 25 kilós csomaggal még 140-es sebesség tartásakor sem fogyasztott százra számítva 10,2 liternél többet ez a kocsi. A szerényebb változatoknál pedig 6,1-9,3 liter között mozog az átlagfogyasztás.
- Az alapípus, vagyis az R-5-L modell külső és belső méretei megegyeznek a többi változat jellemző adataival. A kocsi hossza 350,6 cm, magassága terhelés nélkül 140 cm, szélessége 152,5 cm. Igen jó a helykihasználást eredményez, hogy a 135 SR 13-as gumikkal szerelt kerekek a kocsi végpontjaihoz kerültek, és ezzel a viszonylag rövid autónál mégis 241,9 cm-es tengelytávot értek el. Ez éppúgy, mint a jó súlypontkialakítás-no meg a szellemes kerékfelfüggesztés-elősegíti a kiváló stabilitást. Akocsi végpontjait említve arról is kell szólni, hogy itt elöl és hátul nem a megszokott gumibetétes fémütközőket találjuk. Újszerű megoldást választottak: az ütközők tulajdonképpen a karosszéria rugalmas műanyagból készült záróelemei.
Azoknak akik ismerik a nálunk sem ritka R-4 típust, nem sokat kell mondani az R-5 szerkezetéről. Itt is a meghajtott elsőtengely mögött látjuk a négyhengeres, vízhűtéses , soros motort, a kerekek itt is torziós rudak csatlakoznak a lengőkarokhoz. Az R-5-ös kocsikon a motorházba kerül a pótkerék, de a trcsaféket csak a TL és az LS változatok első kerekei kapnak.
|